Sverige behöver ingenjörer – men behöver ingenjörer Sverige?

Jag brukar få på moppe när jag någon gång föreslår våra ingenjörsläsare att byta jobb för att få ett mer utmanande arbete och höja lönen, eller när jag berättar att det finns jobb att söka i andra länder.

Att enskilda ingenjörer byter jobb kan synas vara ett lönsamt initiativ bara för individen, men man ska inte glömma att den samlade effekten av att många gör det är att det skapar just ett kollektivt tryck på lönerna.
 
Och det faktum att ingenjörsutbildningarna ger en utmärkt grund för att skapa sig en framtid även i andra länder (något som alls icke är givet för andra examina) är definitivt något att hämta styrka ur.

Jag kan därför bara inte låta bli att berätta att efterfrågan på ingenjörer i Tyskland fortsätter att vara mycket hög (se tidigare inlägg). Enligt Verein Deutscher Ingeniuere (VDI), låg antalet lediga jobb i oktober på rekordhöga nivåer, de oroliga eurotiderna till trots.

Arbetslösheten bland ingenjörer i oktober var 19 300, det tredje lägsta antalet sedan statistiken började föras 2000. Samtidigt var antalet vakanser 98 300 – bara ett snäpp under all time high på 99 000 i september. Mellanskillnaden på 79 000 jobb – die ingenieurlücke – var nära dubbelt så stor som ett år tidigare, och det gick alltså drygt fem lediga jobb på varje arbetslös ingenjör.

Så här beskriver VDI:s chef, Dr Willi Fuchs, läget i ett uttalande:

Även om antalet examinerade från ingenjörsutbildningarna var nästan 50 000, och för första gången återigen nått upp till 1995 års nivå, saknar vi fortfarande mycket mer än en hel ingenjörsårgång för att fylla gapet.

Orsakerna sägs helt enkelt vara den fortsatt höga efterfrågan på arbetsmarknaden, liksom det faktum att fler och fler tyska ingenjörer går i pension.

Mest för skojs skull hörde jag mig i somras för med en tysk ingenjör hur han såg på möjligheterna för svenska ingenjörer att söka sig till Tyskland. Det här var hans kommentar:

”We had students from Sweden but they all wanted to go back. Still, try to send them to Germany. At the moment it should be no problem. I don’t know if salaries are attractive enough. A Master could earn up to 50 K€ per year as a starting salary.”

Så jag undrar om inte svaret på frågan i rubriken faktiskt får bli ett nej.

Olle Dahlberg

"Vill helst se utsikten lite längre upp. Men boken är inte fel."

Relaterade inlägg
Kommentarer ( 5 )
  1. MHI
    2011-11-18 at 23:46

    Någon som vet hur det är med språket? Visst jag kan tänka mig Tyskland, men fungerar det engelska?
    Airbus vore fint! =)

  2. Emilez
    2011-11-20 at 10:38

    Hade det inte varit för vissa icke-arbetsrelaterade grejer så hade jag lätt lämnat Sverige för utlandet.

  3. Tord
    2011-11-22 at 15:38

    Att vara ingenjör i Sverige är rätt kasst om jag får tycka, både lönemässigt och arbetsuppgifterna. Jag skulle inte plugga ing om jag visste vad jag vet nu.

  4. Höga förväntningar från båda sidor - Ingenjörsbloggen
    2013-09-13 at 15:44

    […] stående tema i Tyskland. De senaste åren har det enligt Verein Deutscher Ingenieure (VDI) gått 3-5 jobb på varje arbetslös ingenjör. Dels får den viss tyngd genom det blotta faktum att den återfinns på en rekryteringssite för […]

  5. pepo
    2018-02-05 at 10:37

    Ingenjörsbrist? Arbetslösheten är gigantisk bland ingenjörer.

Lämna ett svar