Lågpresterande pratar bättre

Patrik Björnström, utredare utbildningspolitik

Högskoleverket släppte förra veckan en rapport om förkunskaper och krav i högre utbildning. Jag läser hur en majoritet av lärarna anser att studenternas förkunskaper har förändrats under senare år, ofta till det sämre. Man har svårare att uttrycka sig skriftligt, matematikkunskaperna är sämre och motivationen brister. Intet nytt under solen. Redan Aristoteles lär ha sagt att dagens studenter är sämre än tidigare generationers.

Men allt är tydligen inte negativt. Många studenter kan fortfarande tillräckligt mycket (!) och vissa är både motiverade och högpresterade. Det är ju en himla tur att en del tydligen både kan saker som behövs och är intresserade av att lära sig mer. Men skillnaderna i kunskaper och förmågor mellan dessa och den ökande gruppen lågpresterande (ja, Högskoleverket använder det ordet) har också ökat.

Men det finns fler positiva förändringar. Studenter i allmänhet har blivit bättre på att tala inför andra, samarbeta och hantera datorer.

Morgondagens beslutsfattare kan alltså för lite och saknar motivation att lära sig saker. Men dom kan prata inför andra och är duktiga på att samarbeta. Om dom inte kan prata så kan dom ju alltid maila. Jösses…

Ingenjörsbloggen
Relaterade inlägg
Lämna ett svar